Visuele communicatie als eerste taal

– door gastblogger Symen Sjoerd de Vries –

Als (startend)ondernemer heb je het vast al meerdere malen meegemaakt. Je ondernemers- of productverhaal heb je voor jezelf kraakhelder in beeld. Maar als je enthousiast je verhaal vertelt aan een klant, medewerker of zakenrelatie, kijkt diegene je schaapachtig aan. Het lijkt wel of hij geen Nederlands verstaat. Hoe frustrerend is dat! Of je denkt elkaar te begrijpen, maar achteraf blijk je toch een elk een andere betekenis aan de taal te hebben gegeven. Of nog frustrerender: na een dag (of korter) is hij vergeten wat je hebt vertelt.

Nog meer bla,bla,bla

In dit soort situaties probeer je het vaak nog eens op een andere manier uit te leggen, met nog meer bla, bla, bla. Je ziet je gesprekspartner steeds meer afdwalen en uiteindelijk weggaan, zonder dat jullie zaken hebben gedaan. Duidelijke en dezelfde taal spreken is bij het ondernemen van essentieel belang. Maar hoe doe je dat?

Krachtige taal

Tijdens vakanties hebben we het allemaal wel eens ondervonden. We gaan naar een land waarvan we de taal niet machtig zijn. Als ze bij de bakker dan ook nog geen Engels praten, gaan we over op gebaren, lichaamstaal, aanwijzen of visualiseren. En daarmee hebben we meteen een krachtige taal te pakken. Visuele communicatie. Want is visuele communicatie ook niet onze eerste taal? We leerden vroeger immers woorden aan de hand van plaatjes. Je kunt visueel communiceren met jezelf, een ander of met elkaar. Door het maken van visuals kom je tot de kern van je verhaal, mensen begrijpen je eerder en onthouden je verhaal.

Visuals 600.000 keer sneller verwerkt

Dit merk ik niet alleen bij mezelf en bij deelnemers van de trainingen die ik faciliteer, het blijkt ook uit verschillende onderzoeken. Ethos3 heeft hier een prachtige infographic van gemaakt. Wist je bijvoorbeeld dat 90% van de informatie die naar ons brein gaat visueel is en dat visuals 600.000 keer sneller worden verwerkt door onze hersenen dan tekst? Eigenlijk ook wel logisch. Kijk alleen maar eens naar hoe visueel social media zijn en hoeveel tijd we daaraan spenderen. En hoeveel icoontjes we bij WhatsApp gebruiken. Uit onderzoek blijkt eveneens dat we 80% van wat we zien, ook onthouden en uiteindelijk maar 20% van wat we lezen. En van wat we horen onthouden we uiteindelijk maar 10%.

Uitdaging voor ondernemers

Ga nu eens bij jezelf na hoeveel tekst je als ondernemer produceert. Gesproken tekst, digitale tekst en tekst op papier. En hoe vaak maak je gebruik van visuals of visuele communicatie? Een grote kans dat de verdeling net andersom is. 80% praten, 20% tekst en 10% visueel. Daar ligt een mooie uitdaging en kans voor ons als ondernemers. Visuele communicatie als eerste taal: zodat nog duidelijker is waar je voor staat en je begrepen en onthouden wordt. Ik bedenk me nu dat dit ook nog steeds een uitdaging voor mezelf is, het is een blog met heel veel tekst geworden😉…

Symen Sjoerd de Vries
Leverancier van gestructureerde creativiteit
Verbuildinglab

www.verbuildinglab.nl
https://www.linkedin.com/in/symen-sjoerd-de-vries-5bba49113/

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Facebook
Facebook
Youtube
LinkedIn