Hoe krijg je de klanten die jij wilt?

– door gastblogger Nelleke van Wendel de Joode –

Het jaar is nog maar net begonnen, dus nu kan het nog: kijken naar de trends voor 2016. Grip is de belangrijkste, zo is te lezen in de Trendrede. De wereld om ons heen verandert zo snel dat we de controle dreigen kwijt te raken. Daarom willen we weer grip op het leven krijgen. Dat gaan we doen door naar elkaar te luisteren en stil te staan bij de kleine, persoonlijke en dagelijkse dingen. Dat zorgt voor betekenis en daarmee voor grip op het leven.

Storytelling

Dat geldt niet alleen voor je persoonlijke leven. Voor je bedrijf werkt het net zo. En daar komt storytelling om de hoek kijken. Storytelling in de zin van het vertellen van de menselijke verhalen uit je onderneming. Dus geen gekunstelde grote verhalen waardoor storytelling voor velen een gladde bijsmaak heeft, maar kleine verhalen vanuit je klanten en jijzelf, die het waard zijn te delen en zo samen een patroon vormen tot je bedrijfsverhaal.

De juiste klanten

Als zelfstandig ondernemer kan je met verhalen je voordeel doen. Met persoonlijke verhalen uit de praktijk, laat je zien waar je in gelooft, waar je warm voor loopt en waarmee je je onderscheidt van de ander. Zo creëer je draagvlak voor wat je wilt bereiken en verbind je de juiste klanten aan je onderneming. Jij en je klanten zijn de beste ambassadeurs voor je bedrijf.

Dus: vertel verhalen over je eigen ervaringen en laat vooral ook je klanten aan het woord. Wees daarbij niet te voorzichtig. Er mogen ook minder mooie kanten aan bod komen, want dat vergroot de herkenbaarheid en betrokkenheid.

Hoe vertel je jouw verhaal?

Hier een paar tips:

  • Bedenk heel goed: wie ben je, wat doe je, waarom doe je dat en wat wil je bereiken? Vertaal dat voor je zelf, het liefst in één zin. Dat is je ‘why’, je vertrekpunt van waaruit je onderneemt, waarmee je je toegevoegde waarde laat zien en je dus ook je verhalen vertelt.
  • Luister goed naar je klanten. Dat is nog niet zo makkelijk. Neem de tijd, concentreer je en verplaats je in de ander.
  • Deel de verhalen die je opvangt. Ben je niet zo’n schrijver? Laat klanten hun ervaringen zelf opschrijven, maak foto’s met onderschrift of maak een filmpje.
  • Vertel je verhalen door en gebruik daarbij social media en je website.

Aan de slag!

Wil je meer handvatten om je bedrijfsverhaal te vertellen en ook structureel uit te dragen? Neem dan  contact op mij op via aansprekendverhaal.nl .

Youtube
LinkedIn
LinkedIn
Share