Zakelijk bloggen: 5 tips waarmee je vooruit kan

– door gastblogger Ingrid van Damme –

Met blogs kun je de vindbaarheid van je site structureel verhogen. Je wordt natuurlijk al gevonden op je huidige websitepagina’s. Wanneer je gaat bloggen voeg je hier met regelmaat pagina’s met content aan toe en daarmee breid je ook je zoekwoordenarsenaal flink uit. Bloggen is dus een goed idee wanneer je potentiële klanten online wil aantrekken. Waar moet je op letten als je zakelijk wil gaan bloggen? Deze 5 tips helpen je verder.

1. Behandel één onderwerp per pagina

Eén onderwerp per blog: dat is de gouden regel. De reden is simpel. Wanneer je meer onderwerpen per blog behandelt, raken zoekmachines het spoor bijster. Ze krijgen niet meer helder waarover de pagina gaat. Daarom lenen blogs zich ook zo goed voor seo-strategie. De een-onderwerp-per-pagina-regel is met blogs goed uit te voeren. Op je homepage zelf komen vaak ‘noodgedwongen’ meerdere items voorbij. Hanteer per pagina dus een onderwerp met een hoofdzoekterm, mogelijk aangevuld met een of twee subzoektermen.

2. Lekker lange teksten zijn juist goed!

Hou het maar kort, want lange teksten zijn saai. Zoekmachines denken daar heel anders over, heel veel mensen trouwens ook. Want langere blogs geven zoekmachines meer handvaten om te achterhalen waar de blog over gaat dan korte blogs. Zoekmachines hebben woorden nodig om jouw pagina te begrijpen en meer woorden geven meer houvast. Natuurlijk is het wel belangrijk dat het ook relevante tekst is. De kwaliteit van je blog moet altijd op nummer 1 staan. Als je kunt kiezen, maak dan liever een blog van 800-1000 woorden, dan een blog met 300-500 woorden.

3. Wees origineel

Vertel geen dingen die al eerder gezegd zijn. Dat klinkt misschien logisch, maar het gebeurt in de praktijk op grote schaal. ‘Kopieer’ in je blog nooit inzichten of kennis die al eerder online gepubliceerd zijn. Heb je een idee voor een blog, doe dan vooraf altijd onderzoek naar wat er online al over het thema geschreven is. Soms zul je merken dat het item al behandeld is, maar dat jouw invalshoek net even anders is of dat jouw verhaal actueler of origineler is. Dat is natuurlijk prima! Maar kom je blogs tegen met eenzelfde strekking of boodschap dan die van jou en heb je feitelijk niks toe te voegen (als je heel eerlijk bent): vergeet dit item dan liever.

4. Kopieer ook jezelf niet

Het is niet slim om anderen te herhalen, maar herhaal vooral ook jezelf niet!

Plaats nooit een kopie van je blog op een andere website, ook niet of juist niet wanneer je uitgenodigd wordt als gastblogger. Plaats ook op je eigen sites geen blogs met (ongeveer) eenzelfde strekking. Maak liever een lange blog over een bepaald item, dan 2 kortere blogs. Pagina’s met eenzelfde content vallen onder de noemer ‘dubbele content’. Met dubbele content op je eigen website concurreer je met jezelf. En dat is niet goed voor je vindbaarheid.

5. Wees leergierig

Bloggen is een werkwoord. Stroop je mouwen dus op en verdiep je in de werking van zoekwoordoptimalisatie! Neem tutorials door of volg een cursus. Er zijn verschillende tools (zoals bijvoorbeeld de zoekwoordplanner van Google Ads, Ubersuggest en Moz Keyword Explorer) waarmee je kunt onderzoeken welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken.

Volg ook de actualiteit: inzichten in hoe je zoekwoorden het beste in kunt zetten zijn ook aan verandering onderhevig. Hoe beter je weet hoe het werkt, hoe meer resultaat je kunt behalen en hoe leuker het wordt!

Ingrid van Damme
effectievewebteksten.nl

Gastblogger voor MiXL

,

2 Responses to Zakelijk bloggen: 5 tips waarmee je vooruit kan

  1. Online oplossingen 7 mei 2019 at 15:37 #

    Hier kan ik zeker mee vooruit, bedankt hiervoor!

Geef een reactie

INSTAGRAM
Facebook
Facebook
Youtube
LinkedIn